Kreativitás, olvasás, zene, satöbbi - ahogyan a világot látom és megélem

Enci világa

Enci világa

Uránia - kalandozás a művészetek világában

2018. március 02. - Enid66

1781860_859076984135455_1399335873094743310_o.jpgUránia Nemzeti Filmszínház - egy nagy múlttal rendelkező, patinás helyszín Budapest szívében, amit én még csak mostanában kezdtem felfedezni. Ez az épület a művészetek otthona, egy olyan intézmény, mely többféle művészeti ágat igyekszik közel hozni a nézőkhöz, vagy éppen elérhetővé tenni az emberek számára olyan előadásokat, amiket a földrajzi távolság miatt nem tudnánk megnézni. Mozi, színház, koncert, balett vagy kiállítás? Akkor irány az Uránia!

Bár az intézmény neve korábban sem volt teljesen ismeretlen számomra, de az első "találkozásra" tavaly őszig kellett várni, amikor is facebook-on egy ismerősöm bejelölte, hogy részt vesz egy Monet életéről és művészetéről szóló film vetítésén, ami pedig az én érdeklődésemet is felkeltette. Nem gondolom magamról, hogy mekkora nagy kultúra-fogyasztó vagyok, de azért ha tehetem, szívesen megyek színházba, múzeumba különböző kiállításokra, a festészeten belül pedig az impresszionizmus az a stílus, amit igazán kedvelek, így a Monet-filmet, éreztem, nagyon meg kellene nézni. pic_20161219125206_jegkhy8j6ku.jpgA film nagyon jó volt, remekül képet kaphattunk általa az impresszionizmus egyik  legnagyobb alkotójának életéről, művészetéről, egy nagyon érdekes formában - a film naplóbejegyzéseken és leveleken keresztül mutatta meg Monet életútját, és a különböző időpontokhoz, időszakokhoz kapcsolódó legjelentősebb festményeit. A Monet-film egyébként az "Exhibition on screen" sorozat egyik darabja, melynek keretében többek között megismerhetik az érdeklődők Cézanne, Michelangelo vagy Van Gogh munkásságát is.

A filmen kívül teljesen lenyűgözött a környezet, a filmszínház káprázatos belső terei is - a több mint százéves épületet a kétezres évek elején teljesen felújították, visszaállítva ezzel a filmszínház eredeti szépségét, így az épület bármelyik neves színházzal versenyre kelhet a kinézet tekintetében. A másik dolog, ami ámulatba ejtett, hogy a nívós filmvetítések mellett az Uránia műsor-kínálatával is versenyre kelhet a színházakkal, hiszen - az Uránia weblapját idézve - az "elmúlt években a filmek mellett a társművészeti közvetítések is állandó részévé váltak kínálatunknak. A világ rangos művészeti intézményeinek műsorát, többek közt a New York-i Metropolitan Opera, a moszkvai Bolsoj Balett, a szentpétervári Mariinszkij Színház, a londoni Royal Opera House, a National Theatre és a Shakespeare’s Globe csodálatos produkcióit hozzuk el Önöknek Budapest szívébe." Ezenkívül koncertfelvételek is műsorra kerülnek, és különböző film- és egyéb művészeti fesztiválok helyszínéül is gyakran szolgál az Uránia.

A Monet-filmet követően kétszer voltam az Urániában, eddig, de már tervben van a következő látogatás is! A londoni National Theatre által megálmodott, modern Pán Péter előadás, bár kicsit szokatlan volt, ugyanakkor mégis lenyűgöző élmény volt. Jó ötlet, hogy az előadás szünetében betekinthettünk kicsit a kulisszák mögé, megismerhettük az előadás megszületésének folyamatát, a rendező és a színészek élményeit a történettel kapcsolatban. Amikor megvettem a jegyet az előadásra, nem igazán erre számítottam, de ennek ellenére egyáltalán nem voltam csalódott. pic_20170711115355_x39ggkg13e6.jpgAz instant koncert-élményért pedig jár a plusz pirospont az előadás megálmodóinak: a modern feldolgozás ugyanis modern hangszerelést követel, ezt pedig úgy oldották meg, hogy a díszletben helyet foglalt egy komplett zenekar, de nem ám klasszikus hangszerekkel, hanem dobokkal, gitárokkal, billentyűkkel - igazán élveztem ezt a megoldást, még így mozivásznon keresztül is. ♥

A legutóbbi előadás-választásommal pedig talán méginkább kiléptem a saját komfortzónámból, édesanyámat hívtam meg születésnapjára - előzetes megbeszéléssel - egy balett-előadásra, a moszkvai Bolsoj Balett Rómeó és Júliájára. Az okát nem tudom megmondani, hogy miért éppen az Uránia esetében éreztem azt, hogy én balettet szeretnék nézni, de valahogy mégiscsak befészkelte magát a gondolat a fejembe, hogy egy esélyt adni kellene neki, kipróbálni, megnézni, hogy milyen lehet, erre pedig ez a klasszikus Shakespeare-dráma különösen megfelelt, hiszen történjen a színpadon bármi, az alaptörténetet mindannyian jól ismerjük, így azért kevésbé féltem attól, hogy bármilyen kifejező is legyen a tánc, elképzelésem nem lesz arról, hogy miről szól az előadás. pic_20170607144019_wz1hhzshx0k.jpgEnnek ellenére azért volt bennem kétely, hogy mennyire "jön be" nekem ez a dolog, és hát nem mondom, hogy ezentúl csak baletteket szeretnék nézni a színházban, de váratlanul jól éreztem magam. A táncosok teljesítménye teljesen lenyűgözött, nagyon látványos volt a produkció, de az biztos, hogy legközelebb is csak olyan előadást "mernék" megnézni, aminek előbb alaposan utánaolvasok a történetének. Egy pici hiányérzetem azért akadt, de inkább csak a saját angol(nem)tudásom miatt bosszankodhattam: mivel ez élő közvetítés volt, így a vetítés előtt nem volt lehetőség feliratot készíteni az előadás előtt és a szünetekben elhangzó beszélgetésekhez, így sajnos elég kis százalékát értettem meg az elhangzottaknak - természetes, hogy élőben ezt nem lehetett megoldani, és gondolom, a felvételről sugárzott előadásnál már nem lenne ilyen problémám.

Végül pedig még egy indok, hogy miért is érdemes jegyet váltani az Urániába: ha szeretnétek látni, hogy hogyan alakít a világot jelentő deszkákon Jude Law, Daniel Radcliffe vagy éppen Benedict Cumberbatch, akkor irány az Uránia, ahol ezt is megnézhetjük, hála a színházi közvetítéseknek! 

pic_20160108173618_pcam9hnwqxt.jpg

(A bejegyzésben felhasznált fényképek az Uránia Nemzeti Filmszínház honlapjáról származnak.)

A bejegyzés trackback címe:

https://encivilaga.blog.hu/api/trackback/id/tr3113708738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása